بزرگترین کارآزمایی بر روی پانکراس مصنوعی

5 ژانویه 2016- بزرگترین مطالعه ی طولانی مدت بالینی در آینده ی نزدیک بر روی سیستم پانکراس مصنوعی انجام خواهد شد. چنانچه از این تحقیق نتایج خوبی حاصل گردد، لوزالمعده مصنوعی می تواند به زودی به صورت تجاری آزمایش و سپس توسط مقامات نظارتی بررسی و تایید شود.

این مطالعه توسط محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه ویرجینیا و دانشکده ی مهندسی و علوم کاربردی پالسون (SEAS) راه اندازی گردید که در آن 240 نفر از سراسر ایالات متحده و اروپا شرکت دارند.این تحقیقات شامل دو مطالعه ی شش ماهه ی جداگانه است که در اوایل سال2016 آغاز خواهد شد.سیستم در حالآزمایش،با استفاده از بودجه ی 12.7میلیون دلاری موسسه ملی بهداشت 8.65)میلیون پوند)تولید شده است.

لوزالمعده مصنوعی چیست؟

پانکراس مصنوعی دستگاهی است که با هدف تقلید ازعملکرد لوزالمعده واقعی انسان ساخته شده است. بسیاری از مدل های پانکراس مصنوعی از یک مانیتور مداوم گلوکز(CGM) و یک پمپ انسولین ساخته شده اند.سیستم CGMافزایش و کاهش میزان گلوکز خون را مانیتور می کند و سیگنال های را به پمپ انسولین برای ترشح انسولین در صورت لزوم ارسال می کند.

در مدل دیگری از پانکراس مصنوعی از یک دستگاه تحویل انسولین قابل کاشت در بدن که با استفاده از نوعی ژل بر مقدار قند خون نظارت می کند، استفاده شده است، با کمک این سیستم، انسولین مورد نیاز در زمان لازم برای کنترل قند خون ترشح می شود.

سیستم پانکراس مصنوعی در درجه اول با هدف کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ساخته شد، ولی تصور می شود که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 وابسته به انسولین نیز می توانند از آن بهره مند شوند.

دکترKovatchev، مدیر مرکزفناوری دیابتUVA   و سرپرست محققان در این مطالعه می گوید: برای اینکه سیستم پانکراس مصنوعی در نهایت به عنوان یک درمان مناسب برای دیابت معرفی گردد، نیاز به اثبات ایمنی و کارآیی آن در آزمایشات محوری در دراز مدت در محیط زیست طبیعی بیماران دارد، مهمترین هدف ما ایجاد یک الگوی جدید درمان برای دیابت است.لوزالمعده مصنوعی دستگاهی با یک عملکرد واحد، نیست، این سیستم، یک شبکه ی پوشیدنی تطبیق پذیر است که بیمار را در یک اکوسیستم درمانی دیجیتال احاطه کرده است.

محققان دانشگاه مهندسی و علوم کاربردی هاروارد می گویند: ایده ی استفاده از پانکراس مصنوعی بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری است، این یک راه حل برای درمان دیابت نیست، اما وسیله ای برای افزایش واقعی کیفیت زندگی سالم برای این بیماران است.

این مطالعات از دو کارآزمایی شش ماهه تشکیل شده است. در اولین تحقیق 240 فرد مبتلا به دیابت نوع  1شرکت می کنند. این افرادبه مدت شش ماه، از پانکراس مصنوعی استفاده می کنند، پس از آن به زندگی معمول خود باز می گردند.اثربخشی و ایمنی پانکراس مصنوعی با یک پمپ انسولین استاندارد مقایسه خواهد شد، محققان به ویژه علاقه مند به تجزیه و تحلیل کنترل قند خون و خطر هیپوگلایسمی در زمان استفاده از پانکراس مصنوعی هستند.

در تحقیق دوم، 180 بیمار که در اولین مطالعه بطور کامل شرکت کرده بودند، حضور خواهند داشت.آنها از پانکراس مصنوعی برای شش ماه دیگر استفاده خواهند کرد. هدف از این آزمایش، بررسی الگوریتم کنترل قند خون است که توسط تیم دانشگاه هاروارد ابداع شده است.این الگوریتم بر اساس مدل پیش بینی منطقه ی کنترل  که به عنوان zone MPCشناخته می شود،ابداع شده است.ایده ی پشتMPC اینست که، به جای داشتن اعداد دقیق قند خون برای پانکراس مصنوعی ، هدف "محدوده ی قابل قبولی" از مقدار قند خون است که اعداد در این محدوده باقی بمانند.

دکتر دویل می گوید: بزرگترین چالش در طراحی لوزالمعده مصنوعی نااطمینانی ذاتی موجود در بدن انسان است، استرسها روز به روز و ساعت به ساعت، تغییر می کنند و بر نحوه ی پاسخ کنترل گلوکز توسط انسولین در بدن تاثیر می گذارد. تنش جسمانی، اضطراب، نوسانات هورمونی همگی، این تعادل را تغییر می دهند. برای کنترل این عوامل ما نیاز به داده های طولانی مدتی داریم. این اولین کارآزمایی است که در آن ما می توانیم در واقع در یک پنجره ی زمانی به اندازه ی کافی بلند مدت از این الگوها مطلع شویم تا الگوریتم ها را با این تغییرات تطبیق و تنظیم کرده و کنترل قند خون را بهبود بخشیم.

منبع:


http://www.diabetes.co.uk/news/2016/jan/upcoming-artificial-pancreas-trial-one-of-the-largest-ever-conducted-on-the-system-97451983.html